18 kwietnia 2024

Dobry doradca kredytowy – czyli Kto ?

dobry doradca kredytowy

W Polsce tysiące osób zajmuje się doradztwem kredytowym. Pisaliśmy już o tym wcześniej. Doradca kredytowy już na dobre zagościł na naszym rynku pracy. Niestety nie każdego z nich można określić mianem dobry doradca kredytowy. Wiele osób z różnym doświadczeniem trafia do tego zawodu. Doradca jak mówi to słowo powinien doradzać a więc przedstawiać nam propozycje wraz z rekomendacją. Czy to wystarcza aby Klienci go polecali ? W niniejszym artykule zamierzamy przedstawić najważniejsze naszym zdaniem cechy jakie powinien posiadać dobry doradca kredytowy.

Czym zajmuje się doradca kredytowy

W Polsce często wymiennie z pojęciem doradca kredytowy używa się określenia pośrednik kredytowy. W praktyce osoby te wykonują zawód pośrednictwa kredytowego. Czyli pośredniczą między instytucjami finansowymi (najczęściej bankami) i klientami. Doradcy mogą oferować swym Klientom produkty banków ale również instytucji pożyczkowych, firm leasingowych, faktoringowych i innych firm finansowych.

Udajemy się do doradcy kredytowego gdy mamy potrzebę finansową. Dla przeciętnego konsumenta rynek usług finansowych jest dość skomplikowany dlatego wsparcie doradcy jest dla nas tak cenne. Doradca ma nam pomóc (doradzić) w wyborze produktu finansowego. Czyli po przeanalizowaniu naszej sytuacji i oczekiwań przedstawia propozycje rozwiązań finansowych. Istotne jest również aby doradca przedstawił swoją rekomendację. Oczywiście możemy kierować się jego rekomendacjami ale nie musimy.

Kto to jest dobry doradca kredytowy

Szukając doradcy kredytowego często pytamy rodzinę bądź znajomych czy mogą kogoś nam polecić. Czy znają dobrego doradcę kredytowego ? Kierujemy się również opiniami choćby z portali internetowych. Jakie więc cechy powinny wyróżniać taką osobę ? Jakimi wartościami powinien kierować się dobry doradca kredytowy. Czy bardziej zależy nam na kwestiach miękkich takich jak choćby komunikacja czy też to powinna być osoba z dużym doświadczeniem i wiedzą. Poniżej przedstawiamy naszą opinię na ten temat a zarazem wartości jakimi sami kierujemy się wobec naszych Klientów.

Rzetelny doradca

Naszym zdaniem na pierwszym miejscu powinna stać rzetelność i uczciwość. Co przez to rozumiemy ? Doradca powinien zbadać szczegółowo naszą sytuację oraz potrzeby i na tej podstawie przeprowadzić analizę, której efektem jest jego propozycja finansowa. W ten sposób uzyskujemy fachowe doradztwo a nie zwykłą sprzedaż. Doradca powinien zawsze kierować się dobrem klienta i oferować mu rozwiązania bazujące na fachowej analizie. Doradca musi umieć wyjaśnić klientom dlaczego niektóre rozwiązania finansowe są lepsze od innych w ich konkretnym przypadku.

Przez rzetelność rozumiemy również odpowiadanie na oczekiwania klientów. Również odpowiadanie w sposób krytyczny czy negatywny. Przecież czasami owe oczekiwania mogą być nierealne. Dobry doradca kredytowy powinien więc być asertywny aby nie próbować realizować planów swoich klientów z góry skazanych na niepowodzenia. Wtedy straci czas a Klient będzie niezadowolony.

Skuteczny doradca

Ktoś powie co mu po rzetelności i uczciwości skoro doradca nie realizuje postawionego celu czyli np. nie uzyskujemy kredytu. Oczywiście można i tak rozumieć skuteczność ale naszym zdaniem skuteczność doradcy oznacza realizowanie założonych celów ale zawsze realnych. Cele powinny być określane wspólnie z Klientami tak aby obie strony wierzyły w ich osiągnięcie. Tylko dobrze zaplanowany i realny proces ma szansę na powodzenie. Doświadczenie doradcy jest tutaj nieocenione. Dobry doradca kredytowy aby był skuteczny musi umieć dobrze ocenić możliwości swoje oraz rynku finansowego. Pamiętajmy, iż nie dla każdego Klienta banki mają ofertę.

No i trzymanie się terminów co jest niezwykle ważne w kredytach hipotecznych oraz firmowych.

Komunikatywny doradca

Spotkania z Klientami to codzienność w zawodzie doradcy kredytowego. Stąd tak istotne jest aby ta osoba uwielbiała słuchać i rozmawiać z ludźmi. Jest niezwykle ważne aby doradca wsłuchiwał się w swoich klientów aby zrozumieć ich sytuację oraz potrzeby i oczekiwania. Doradca powinien również umieć przedstawiać klientom świat finansów w sposób dla nich zrozumiały. Udzielanie zrozumiałych odpowiedzi i wyjaśnianie zawiłości dokumentacji finansowej w sposób przystępny dla danego klienta to niezwykle ważne kwestie. Pamiętajmy, iż klienci nie mają takiej wiedzy jak my profesjonaliści. Stąd umiejętność odpowiedniej komunikacji jest krytyczna w zawodzie doradcy kredytowego.

Warto wspomnieć na koniec o tak prozaicznych sprawach (ale również bardzo ważnych) jak odbieranie telefonów (lub oddzwanianie) i odpisywanie na e-maile. Doradca z którym trudno się skontaktować to nie doradca a kłopot dla Klienta.

Na koniec składamy Państwu obietnicę, iż Doradcy kredytowi Hiportal kierują się powyższymi wartościami. Jeżeli chcecie Państwo sami to ocenić to zapraszamy do kontaktu.